Omgaan met telefonische verkopers: tips

Blog - toon berichten over:
Beste opleider

Omgaan met telefonische verkopers: tips

Een paar weken geleden heb ik gevraagd je tips te delen hoe jij omgaat met de verkoper aan de telefoon. Veel secretaresses hebben gereageerd, waar ik heel blij mee ben. Hieronder tref je een overzicht aan. Ik hoop dat dit jou helpt op de juiste wijze met de verkoper om te gaan. Bedenk ook dat er een verkoper tussen kan zitten, die wel iets interessants heeft te bieden. Dus goede vragen stellen en niet de verkoper gelijk afpoeieren, kan helpen het kaf van het koren te scheiden. Je wilt tenslotte niet dat de concurrent wel ingaat op het mooie aanbod van de verkoper en jouw bedrijf zo een stap voor is.

Open vragen stellen
Stel open vragen, laat de verkoper praten en laat hem weten dat je met hem meedenkt. Toon begrip door het gesprek samen te vatten en stel weer open vragen. Zo kom je erachter of de verkopende partij iets voor het bedrijf kan betekenen. Open vragen kunnen zijn: ‘Waar gaat het precies over?’ ‘Wie heeft u doorverwezen?’, ‘Wanneer hebt u contact gehad met?’ ‘Welke voordelen biedt u het bedrijf?’ ‘Op welke wijze gaat u mij overtuigen?’

Laten mailen
Een aantal secretaresses laat de verkoper de informatie mailen. Door de website van het bedrijf te bekijken en de informatie intern te bespreken, beoordelen ze zelf of het interessant is of niet. Vervolgens mailen ze de verkoper met een voorstel of afwijzing. Persoonlijk vind ik het wel netjes dat je de verkoper ook inderdaad laat weten wat het bedrijf met de informatie doet. Dus niet alleen laten mailen en niks meer van je laten horen. Verkopers zijn ook mensen.

Overtuigen
‘Laat de verkoper mij maar overtuigen dat hij een goed voorstel heeft’, schreef een secretaresse. ‘Als ze mij niet kunnen overtuigen dat het wat voor het bedrijf is, komen ze ook niet verder.’

Persoonlijk/vertrouwelijk
‘Kunt u mij vertellen waar het over gaat?’ ‘Nee’, zegt de verkoper, ‘dit is vertrouwelijk/persoonlijk.’ Als de verkoper dit zegt, googelt de secretaresse snel het bedrijf en beoordeelt dan of het inderdaad vertrouwelijk of persoonlijk is. Als zij het gevoel heeft dat dit niet zo is, antwoordt zij dat zij hem niet kan helpen als hij niet zegt waar het over gaat.

Leugentje om bestwil
‘Nee, mijn manager is niet aanwezig.’ ‘Nee, mijn baas kan u nu helaas niet te woord staan.’ ‘Nee, hij is momenteel in bespreking.’

Poot stijf houden/in herhaling vallen
Als de verkoper blijft aandringen terwijl je al gezegd hebt dat het niet interessant is, herhaal je de boodschap. Je bent net een kras op de plaat. Blijf wel beleefd.

Terugbellen???
‘Had de heer Jansen gevraagd u terug te bellen? Dat is vreemd, normaal bel ik altijd de relaties voor de heer Jansen.’ Of ‘Merkwaardig, de heer Jansen heeft niet gezegd dat u zou bellen ….’ (en dan een stilte laten vallen). Door hun reactie weet je snel genoeg wat voor vlees je in de kuip hebt.

Zelf contact opnemen
Een andere manier die secretaresses gebruiken is te zeggen dat ze zelf wel contact opnemen als er interesse is. Als ze dit niet doen, blijven de verkopers bellen.

Positief benaderen
De gedachte heerst bij veel secretaresses dat verkopers irritant zijn. Ze nemen tijd in beslag, terwijl je het al zo druk hebt en het levert vaak weinig op. Toch als je de verkoper positief benadert en niet met de gedachte ‘daar heb je er weer één’, kunnen er leuke gesprekken ontstaan en wie weet heb jij net die verkoper aan de telefoon die wel iets interessants te bieden heeft. Je schat snel genoeg in of hij wat voor het bedrijf kan betekenen. En zo niet, dan zeg je beleefd dat je geen interesse hebt.

Succes met deze tips. Wil je mij laten weten of je wat aan deze tips gehad hebt? Je kunt je reactie hieronder op mijn blog achterlaten. Bedankt.

Heb jij nog een goede tip die hier niet bijstaat? Ik hoor hem graag van je.

Ik wens je een ongelooflijk goed, gezond, gelukkig, gezellig, leuk, succes- en liefdevol 2016.

Heleen

Sluit Menu