Bestaat de secretaresse nog over tien jaar?

Bestaat de secretaresse nog over tien jaar?

In de Verenigde staten wordt al jaren geëxperimenteerd met robotjournalisten die op basis van data een nieuwsartikel schrijven. Bij de Los Angeles Times bracht een robot onlangs binnen drie minuten het nieuws van een aardbeving naar buiten en was daarmee al zijn menselijke collega’s te snel af.

Steeds meer mensen vragen zich af of hun beroep over tien jaar nog wel bestaat. Zo zagen secretaresses een deel van hun werk verdwijnen door de invoering van digitale agenda’s. Minister Asscher waarschuwde onlangs op een congres: “Als we niet oppassen, bouwen robots straks robots.”

Maar gelukkig, er is ook een nieuwe trend. Tijdens een selectiedag bij ABN AMRO voor accountmanagers werden de acht kandidaten niet beoordeeld op studie en werkervaring, maar werd gekeken naar de persoonlijkheid die het bedrijf wilde uitstralen. Toen de directeur achteraf het cv bekeek van de degene die ze gekozen hadden, dacht hij: “Daar moeten we wel wat aan doen. Maar dat geeft niet, in een cursus financiële planning kunnen we investeren.”

Als dit voorbeeld iets duidelijk maakt, is het dat kennis en werkervaring steeds minder garantie zijn om te slagen op de arbeidsmarkt.

Maar hoe onderscheid je je dan wel?

1. Wees flexibel
Door alle ontwikkelingen wordt de looptijd van kennis steeds korter. Daarom investeren bedrijven liever in toekomstbestendige medewerkers: mensen die zich snel kunnen aanpassen aan veranderingen.

En zo doe je dat:
– Meegaan met de veranderingen en blijven leren: dus niet afwachten tot je een cursus krijgt aangeboden, maar actief zoeken naar trends in je vakgebied.

– Gebruik een vrije dag eens om mee te lopen bij een ander bedrijf of spreek af met een vakgenoot om te sparren over een vraagstuk dat je bezighoudt. We zijn zelf verantwoordelijk voor onze eigen carrière. We geven veel geld uit aan vakanties en een nieuwe televisie, dus waarom dan niet aan onze eigen ontwikkeling.

2. Ontwikkel je persoonlijkheid professioneel
Nederland heeft het hoogste percentage hoogopgeleiden van Europa. Alles wat doorsnee is, is daarmee niet onderscheidend. Werkgevers beschouwen een goede opleiding dus als basis, daarna begint de selectie pas. En daarbij gaat het vooral over iemands persoonlijke kwaliteiten. Want de manier waarop je naar dingen kijkt, relaties vormgeeft en fantaseert, kan niet worden uitbesteed of overgenomen door een robot.

En zo doe je dat:
Zorg dat je weet wat je kwaliteiten zijn en leer ze op een unieke manier inzetten. Vraag aan mensen hoe ze je zien. Luister naar kritiek, maar praat vooral door over complimenten.

3. Maak een plan A, B, C en D …..
Denk er ook aan om vaardigheden te ontwikkelen waar behoefte aan is op de arbeidsmarkt. Er zijn vakgebieden die ook over een paar jaar niet meer aantrekken, waar geen behoefte meer aan is. Organisaties worden steeds platter, dus minder managers en dus minder secretaresses om hen te ondersteunen.

En zo doe je dat:
Spreid je risico’s en maak een plan A, B, C en D. In plan A verwoord je je dromen en ambities als iedereen op je talenten zit te wachten. Richting plan D schuif je steeds meer op naar kennis en vaardigheden waar de arbeidsmarkt behoefte aan heeft zoals ict’ers en technici.

Bron: Psychologie Magazine