De impact van aannames: hoe een koekje je wakker kan schudden

Aannames zijn net koekjes

De impact van aannames: hoe een koekje je wakker kan schudden

Aannames, we maken ze allemaal. Vaak zonder het door te hebben. En vaak ook fout. Heb jij weleens gedacht dat iemand onbeleefd was, alleen om er later achter te komen dat jíj degene was die iets over het hoofd zag?

Laatst liet ik tijdens een training een filmpje zien dat elke keer weer binnenkomt. Het heet “Before You Judge Someone – WATCH THIS” en het vertelt op een prachtige manier het gedicht The Cookie Thief. En ja, het gaat over koekjes. Maar eigenlijk over zoveel meer. Een man denkt dat een onbekende man zijn koekjes uit zijn zak opeet op het vliegveld. Hij ergert zich blauw, kijkt hem boos aan, en moppert in stilte. Tot hij opstaat, in zijn tas kijkt… en ontdekt dat zijn eigen koekjes daar nog gewoon zitten. Oeps. Aannames op de werkvloer, ze lijken klein, maar hebben vaak grote gevolgen. Eén koekje te veel kan genoeg zijn voor een oordeel. Maar klopt dat oordeel wel?

Waarom dit raakt

We oordelen allemaal. Continu. Automatisch. En vaak zonder dat we het doorhebben. In ons werk, in de trein, in de supermarkt. We zien gedrag → trekken een conclusie → behandelen de ander daarnaar. Alleen: wat als die conclusie niet klopt? En zeker aannames op de werkvloer kunnen leiden tot ruis in samenwerking, frustraties en misverstanden.

Herkenbaar? Hier wat dagelijkse koekjesmomenten:

    • “Zij is alweer te laat. Onprofessioneel.” Tot je hoort dat ze haar kind met een beperking elke ochtend eerst naar therapie brengt.
    • “Die collega is altijd zo stil in vergaderingen.” Tot je ontdekt dat ze mantelzorger is en oververmoeid.
    • “Waarom reageert hij nooit op mijn mail?” Later hoor je dat hij slechthorend is en liever belt dan leest.
    • “Wat een bemoeial, die nieuwe collega.” Maar hij stelt juist vragen omdat hij het goed wil doen in z’n nieuwe functie.

    Wat als we aannames eens even parkeren? Wat zou er gebeuren als we het oordeel even uitstellen?

    We kunnen niet zonder aannames, maar we kunnen ze wel leren herkennen en onderzoeken. Zeker op de werkvloer is dat van grote waarde. Als we onszelf de vraag stellen: “Wat weet ik eigenlijk zeker?” En daarna: “Wat kan ik nog vragen om het echt te begrijpen?”

    Doe de koekjesoefening eens op je werk

    Laat in je team of tijdens een overleg dit filmpje zien (echt, 3 minuten). Vraag daarna:
      • Wanneer heb jij voor het laatst te snel geoordeeld?
      • Wat zat erachter?
      • Hoe kun je dat in de toekomst anders aanpakken?
      Je zult verbaasd zijn hoeveel inzicht en verbinding dit oplevert.

      Tot slot: een kleine reminder voor de werkvloer

      • Iemand kortaf aan de telefoon? Misschien heeft diegene net slecht nieuws gehad.
      • Iemand lijkt ongeïnteresseerd? Misschien is die persoon gewoon moe of overweldigd.
      • Iemand doet iets waarvan jij denkt: “Wat raar”? Grote kans dat er een verhaal achter zit.
      Aannames op de werkvloer sluipen er makkelijk in, maar een beetje nieuwsgierigheid en empathie kunnen al veel verschil maken.

      Aannames zijn net koekjes: ze zijn snel op, maar niet altijd voedzaam. 😉

      Wat dacht je ervan om deze week eens een paar koekjes te laten liggen? Wil je het filmpje en oefening ook in jouw team gebruiken? Laat het me weten, ik help je graag op weg!

      Weet je dat Communicatie een onderdeel is van de 7-daagse cursus De SuperSlimme Secretaresse? (gegeven in drie maanden) En dat je in deze cursus zowel aan je persoonlijke ontwikkeling als aan je vaardigheden werkt? Een unieke cursus dus en je kans om bij te blijven in je vakgebied.

      Ja, ik wil meer weten over de 7-daagse cursus De SuperSlimme Secretaresse Laat mij zien welke cursussen je nog meer hebt.